آشپزخانه به نظر ، بسیاری مهم ترین قسمت خانه است زیرا خانه دارها بیشتر اوقات خود را در آن سپری می کنند و همین باعث می شود لحظات خاطره انگیزی در آن ایجاد شود. دیزاین آشپزخانه مدرن در این بین اهمیت بیشتری پیدا کرده و باید دقت بیشتری روی آن صورت بگیرد چرا که آشپزخانه های مدرن در خانه های امروزی کاملا در دید بوده و به فضاهای اجتماعی خانه متصل هستند از طرفی آپارتمان های کنونی اکثر قریب به اتفاقشان از دکوراسیونی مدرن و امروزی بهره می برند. مجلات و سایت های آنلاین زیادی وجود دارند که زیباترین دکوراسیون آشپزخانه های موجود در سرتاسر جهان را  بنمایش می گذارند به جای آنکه برای طراحی آشپزخانه خود به دنبال مجلات خارجی بگردیم و از فروشگاه های متعدد دیدن کنیم تا شاید طرح آشپزخانه مورد دلخواهمان پیدا شود، در این مقاله مختصر بسیاری از اطلاعات مورد نیاز شما برای طراحی و سفارش آشپزخانه تان جمع آوری شده تا مراتب آن ساده تر و راحت تر انجام گیرد.اما شما باید توجه داشته باشید که هر خانه ای، فضا و نیازهای مخصوص به خودش را دارد در نتیجه دیزاین و دکوراسیون آشپزخانه شما باید مطابق با نیازها و خواسته خودتان باشد. در این مطلب درباره ویژگی های طراحی به سبک مدرن توضیحاتی را بهمراه عکس نمونه های دیزاین آشپزخانه مدرن ارائه خواهیم داد.

یک آشپزخانه از آیتم های بسیار متفاوتی تشکیل می شود که باید در مواقع مورد نیاز به آنها دسترسی کامل داشته باشیم. در نتیجه کابینت های آشپزخانه باید طوری طراحی بشوند که این دسترسی را برای ما راحت تر کنند. با این کار نه تنها آشپزخانه زیباتر بنظر خواهد رسید بلکه آنرا کارامد تر نیز می سازد چرا که می توانیم بدون نیاز به تلف کردن وقت و بهم ریختن لوازم، سریعا وسیله مورد نظر را پیدا کنیم. اگر آشپزخانه کوچکی دارید شک نکنید کابینت های مدرن بهترین گزینه برای شما خواهند بود زیرا کابینت های مدرن در راستای محقق کردن همین هدف در فضاهای کوچک و گرفته طراحی شده اند.قطعا جذاب ترین فضای داخل منزل آشپزخانه است. به خصوص خانم های ایرانی اهمیت ویژه ای برای آشپزخانه ی منزل خود قائل هستند. پس برای داشتن آشپزخانه مورد علاقه تان می بایست بدانید که طرح های موجود و روز دنیا در چه سبکی ساخته می شوند و شیوه های طراحی آنان چیست!

درک غیر صحیح از طراحی اصولی آشپزخانه باعث اشتباهات فراوان گردیده است. به عنوان مثال صرف غذا در آشپزخانه نیازمند میز و صندلی می باشد که این امر باعث گردید تا در فضاهای کوچک، دیوار بین آشپزخانه و پذیرایی برداشته شود و یک میز و چند صندلی جای آن قرار بگیرد که این به اصطلاح در ایران به عنوان اپن شناخته شده است.

همین درک غیر صحیح باعث شده تا با وجود فرهنگ ایرانی پخت و سرو غذا، ساختن اپن برای آشپزخانه ها تبدیل به یک فاجعه طراحی و یک تقلید نادرست شود و شاهد آن باشیم که منظره ظروف آشپزخانه کنار ظرفشویی و در معرض دید مهمانان قرار گیرد و آن ضعف های موجود در کاشی ها و گاز و یخچال، تمام زیبایی در آن همه رابیتس کاری، گچ بری بازاری پسند را بپوشاند.پس بهتر است قبل از هرگونه فکر برای تبدیل آشپزخانه خود دلایل کاربری واقعی هر طرح و ایده را بدانیم.

11 عنصر اصلی در طراحی اصولی آشپزخانه:

1. عناصر افقی در طراحی دکوراسیون آشپزخانه:

حرکتهای افقی آشپزخانه همانند کابینت های زمینی و دیواری و چیدمان کاشی. 

اگر در طراحی به حرکت های افقی اهمیت بدهید و تاکید بر کشیده تر شدن خطوط افقی دارید فضای داخل آشپزخانه را بزرگتر جلوه میدهد این شیوه طراحی برای فضاهای کم عرض بسیار موثر است. امروز بیشتر خانواده ها از آپارتمان های استفاده میکنند که ممکن است آشپزخانه کم عرض داشته باشد پس این سبک افقی کردن دکوراسیون میتواند شیوه ی درستی برای طراحی آشپزخانشان باشد نمونه این سبک را میتوانید در عکس مشاهده کنید.

2. عناصر عمودی در طراحی آشپزخانه:

حرکت های عمودی کابینت ها، کاشی ها و ویترین ها.

با تاکید بر ارتفاع عناصر عمودی، بلندتر و باریکتر نشان دادن آنها می توان از نظر دید، ارتفاع کم یک فضای کوتاه را جبران نمود.این نوع چشم، ذهن و روح را به بالا سوق می دهند. جهت بالادر مفهوم خاص خود می تواند به معنی فراسوی یا بالاسوی باشد. به همین خاطر است که در کلیساها و مساجد قدیمی بیشتر از عمودی استفاده می شود. فضاها با استفاده از این سبک ، بلندتر و با عظمت تر به نظر می رسند و احساس ثبات و امنیت را در بیننده بر می انگیزانند. بهترین سبک برای استفاده در سالن های غذاخوری و نشمین های رسمی و همینطور ورودی ها هستند. این آشپزخانه، کاربرد عمودی را به ما نشان می دهد. خطوط عمودی در کاشی های کف و کابینت ها دیده می شوند.

3. طراحی کف آشپزخانه:

اگر جنس کف آشپزخانه از جنس دیوارهای بین کابینت ها باشد و با آن هماهنگی داشته باشد به این معنی است که کابینت ها از بقیه فضا جدا هستند و اما اگر کف آشپزخانه از جنس صفحه کابینت باشد هماهنگی بیشتری بین اطاق و کابینت به وجود می آید. در این قسمت در مورد نوع کاشی کار شده در کف آشپزخانه می پردازیم.

  • کاشی طیف طبیعی در دکور آشپزخانه
کاشی آشپزخانه رو چطور انتخاب کنیم؟ | آذر ۸, ۱۳۹۸ | آشپزخانه | ODesign  Studio |

کاشی‌هایی به رنگ طبیعی در دکوراسیون آشپزخانه حالتی سنتی و قدیمی دارند و آشپزخانه‌های بزرگ و پرتعداد قدیمی را یادآوری می‌کنند. بنابراین اگر دنبال ایجاد حس‌وحال صمیمانه در آشپزخانه هستید از کاشی‌های با ظاهر طبیعی که روی‌شان کار نشده استفاده کنید.

  • کاشی بزرگ مترویی در دکور آشپزخانه
انواع سرامیک پرسلانی کف خانه برای متراژ مختلف | عرضه کاشی و سرامیک زیر قیمت  ( زنگنه )

تابه حال به کاشی‌کاری کف مترو دقت کرده‌اید؟ معمولا کاشی‌هایی که برای ایستگاه‌های مترو استفاده می‌شوند، بزرگ هستند و رنگ‌های خنثی دارند. اگر دنبال ایجاد فضای خانوادگی و در عین حال شیک در تزیینات آشپزخانه هستید این مدل کاشی مناسب شما است.

  • کاشی طرح مرمر
راهنمای کامل انتخاب کفپوش کاشی آشپزخانه » وبلاگ استادکار

کاشی سیاه و سفید یکی از پرطرفدارترین مدل‌ها در دکور آشپزخانه است. استفاده از مرمر برای کاشی‌ها هم بسیار زیبا و جذاب است. اما خبر خوب اینکه می‌توان این دو را ترکیب کرد و کاشی‌کاری را با کاشی مرمر که وسط آن با مربع‌های مشکی تزئین شده انجام داد.

  • کاشی اکتشافی
برچسب کاشی را از کجا تهیه کنیم (خرید برچسب بین کابینت آشپزخانه )

احتمالا زیاد پیش آمده در دکور آشپزخانه به خصوص تزیینات آشپزخانه قدیمی کاشی‌های پرنقش‌ونگار دیده‌اید. برخی به این مدل کاشی اکتشافی می‌گویند. این مدل کاشی هم برای دکوراسیون آشپزخانه مدرن جذاب است و ضمن یادآوری روزهای گذشته شیک و جذاب است.

  • کاشی طرح ریز
کاشی بین کابینتی ، تایل بین کابینتی در انواع طرح و رنگ | بهینا تایل

کاشی‌های طرح ریز در آشپزخانه‌های کوچک فضا را دلبازتر و بزرگ‌تر جلوه می‌دهند. مخصوصا اگر رنگ غالب این کاشی‌ها سفید یا دیگر رنگ‌های خنثی باشد. بنابراین برای آشپزخانه مدرن خود این کاشی‌ها را هم درنظر بگیرید.

  • کاشی تراورتن
سنگ کابینت کلاسیک :: تولید کننده و واردکننده سنگ های لوکس ساختمانی

کاشی تراورتن نوع دیگری از کاشی محبوب برای دکور آشپزخانه است. کاشی تراورتن بسیار زیباست و البته به آشپزخانه ظاهری نظیف می‌دهد. تراورتن نسبت به دیگر انواع مصالح کمی گران است و اگر نگرانی هزینه ندارید می‌توانید از این مدل برای دکوراسیون آشپزخانه مدرن استفاده کنید.

  • کاشی با طرح هندسی
مجله سرام پخش | استفاده از کاشی ها با اشکال هندسی متفاوت در طراحی داخلی خانه

کاشی با طرح هندسی هم جزو طرح‌های پرطرفداری در دکور آشپزخانه است که از گذشته مورد استفاده بوده. کاشی‌های هندسی در عین زیبایی ساده هستند و تزیینات آشپزخانه به خوبی با آن‌ها هماهنگ می‌شود.

4. طراحی سقف آشپزخانه:

در سنت موجود در معماری معاصر ایران سقف بنا معمولا در طراحی فراموش می شود. اما واقعیت آن است که در یک اطاق که چهار دیوار، یک کف، یک سقف است، سقف یک ششم فضای ما محسوب می شود پس می توان آنرا به نوعی در طراحی دخالت داد، مثلا با یک رنگ جذاب و همخوان با بقیه متریال یا با نور پردازی صحیح یا اختلاف سطح و استفاده از چوب و فلز و غیره. حال که به سقف آشپزخانه و طراحی آن پرداختیم بهتر است کمی درمورد لوستر که در طراحی سقف نقش آشکاری دارد بپردازیم.

لوستر آشپزخانه

دیگر بخش مهم در تزیینات آشپزخانه نور آشپزخانه است. در آشپزخانه‌هایی که پنجره ندارند یا پنجره‌ی کوچکی دارند و از نور طبیعی بهره‌مند نیستند، لوستر آشپزخانه نقش پررنگ‌تری دارد. لوستر آشپزخانه انواع متنوعی دارد که با توجه به سایر عناصر دکوراسیون آشپزخانه مدرن یا سنتی‌تان می‌توانید آن را انتخاب کنید. در ادامه با چند مدل لوستر آشپزخانه آشنا می‌شویم:

  • لوستر مستطیل شکل:
بایگانی‌های نورپردازی آشپزخانه | شکوه نور | طراح و تولیدکننده لوستر

بسیاری از آشپزخانه ها به شکل مستطیل طراحی شده و یا با اضافه شدن کابینت ها و بقیه لوازم همانند یخچال، اجاق گاز ، لباس شویی و… به این شکل درآمده اند. طبیعتا استفاده از لوسترهای مستطیل شکل، همخوانی بهتری را برای فضای شما به ارمغان خواهد آورد.

  • لوستر های آویز تک شعله و سه شعله گرد:
مدل های جدید لوستر آشپزخانه 94

برای آشپزخانه یا میز نهارخوری گرد بی شک لوسترهای آویز تک شعله و سه شعله گرد یکی از بهترین گزینه ها برای چنین فضاهایی است.

  • لوستر های ریسه ای مربع شکل:
انواع لوستر سقفی را چگونه به دکوراسیون خانه اضافه کنیم؟ - انواع لوستر سقفی

برای میزنهارخوری مربع لوستر های ریسه ای مربع شکل و یا لوسترهای آویز 4 ضلعی را برای این فضاها در اولویت خرید لوستر برای آشپزخانه خود قرار دهید.

5. طراحی دیوارهای آشپزخانه : 

تزیین خانه با بشقاب‌های قدیمی و وسایل ساده که جلوه‌ای زیبا به خانه شما  می‌بخشد. | اسکانو

از دیوارهای خالی آشپزخانه می توان برای آویختن لوازم دکوری چون ظروف قدیمی و هرچه تنوعی با مابقی طرحمان داشته باشد استفاده نمود، یا با رنگ کردن آن با یک رنگ متنوع یا تزئین آن با یک جنس از نوعی که در آشپزخانه استفاده نشده است مقداری افکار بیننده را تحریک کرد. در واقع دیوار بهترین سطح برای ایجاد تنوع در طرح به حساب می آید و معمولا ایجاد تنوع یکی از شیوه های مهم طراحی می باشد.

6. صفحه کابینت در طراحی آشپزخانه:

صفحه کابینت اجرا شده با کورین هنکس | شرکت سام استون

فارغ از انتخاب صحیح جنس، رنگ و اندازه ی کابینت، انتخاب صفحه رویه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. انتخاب صفحات رویه کابینت ها یکی از مهمترین گزینش ها بوده و نیازمند شناخت کافی از جنس، کیفیت و قیمت این عناصر است. توجه داشته باشید که بیشترین فعالیت های روزمره در آشپزخانه بر روی کانترتاپ صورت می گیرد.

انواع کانترهای موجود در بازار:

  • کانترهای چوبی
  • کانترهای گرانیتی
  • کانترهای اکریلیک
  • کوارتز
  • سنگ های فشرده(سرامیکی)

7. رنگ در طراحی آشپزخانه:

طراحی اصولی دکوراسیون آشپزخانه نارنجی، دیوارها و کابینت ها

پارامترهای انتخاب رنگ در آشپزخانه به سه موضوع اصلی باز میگردد:

الف) هماهنگی رنگ با لوازم آشپزخانه و دیگر سایه های استفاده شده در مابقی فضای منزل.

ب) هر سبک طراحی دارای یک سری رنگهای مختص به خود می باشد که به غیر از آن ها رنگ های دیگر هماهنگی لازم را نخواهند داشت. 

ج) رنگ های مورد علاقه صاحب خانه یا طراح که تصمیم گیرنده اصلی در ترکیب نهایی طرح هستند.

حال به انتخاب رنگ ها می پردازیم :

استفاده از رنگ‌های گرم برای آشپزخانه:

نکاتی درباره استفاده از رنگ‎های گرم در طراحی دکوراسیون - روزیاتو

با استفاده از نورپردازی و رنگ‌بندی مناسب، می‌توان هر رنگ خنثی‌ای را به تعادل رساند. منتها مساله این است که از نظر شما رنگ متعادل چیست. اگر نگران این هستید که رنگ آشپزخانه‌تان را اشتباه انتخاب کنید، پس حتما از رنگ‌های خنثی کمرنگ‌‌تر استفاده کنید. این رنگ‌ها هیچ وقت از چشم نمی‌افتند و همه را راضی نگه می‌دارند.

شاید بیشتر افراد تصور کنند که رنگ‌های خنثی، کمی خسته‌کننده و خواب‌آور باشند. ولی واقعا این طور نبوده و قرار هم نیست اینگونه باشد. با اضافه کردن رنگ‌های شاد به دکوراسیون آشپزخانه، می‌توان رنگ‌های خنثی را به تعادل رساند و کمی شادشان کرد. و همچنین رنگ‌های آبی، سبز، یاسی، و از این دست رنگ‌ها، آشپزخانه را خنک و آرام بخش می‌کنند. برای مثال در تصویر رنگ شتری برای کابینت‌ها و کف و دیوار‌هایی با رنگ کرم، باعث شده فضایی گرم و آرامش بخش ایجاد شود، و همچنین کابینت‌ها زیبایی خود را دو چندان نشان دهند.

استفاده از رنگ‌هایی با توناژ قرمز برای آشپزخانه:

کابینت تمام چوب : معرفی و بررسی رایج ترین انواع کابینت تمام چوب موجود در  بازار| آذینگر

ممکن است همه افراد برای انتخاب رنگ مناسب آشپزخانه، به سراغ رنگ‌های قرمز نروند. ولی شاید رنگ قرمز برای اضافه کردن روح و نشاط به آشپزخانه، مناسب باشد. در آشپزخانه‌هایی که رنگ‌های تیره زیادی در آن‌ها به کار رفته است، همانند آشپزخانه‌هایی با کابینت مشکی، قرمز می‌تواند بر تیرگی فضا غلبه کند. همچنین قرمز و رنگ‌هایی از خانواده قرمز، با رنگ‌های استیل، ترکیبی زیبا و شیک و مدرن بوجود می‌آورند. البته استفاده نادرست از رنگ قرمز می‌تواند فضا را غیر قابل تحمل کند. اگر می‌خواهید از رنگ‌های خانواده قرمز استفاده کنید، حتما از متخصصان طراحی دکوراسیون، مشورت بگیرید.

استفاده از رنگ قهوه‌ای برای آشپزخانه:

رنگ قهوه‌ای در دسته رنگ‌های زمینی قرار می‌گیرد و استفاده از آن در آشپزخانه، این احساس را ایجاد می‌کند که غذاهای سرو شده در آن آشپزخانه، اورگانیک هستند. قهوه ای همچنین از آن دسته رنگ‌های خنثی است که هیچ کسی را نا امید نمی‌کند. رنگ‌های زیبا و جذاب زیادی وجود دارند که با قهوه‌ای ست می‌شوند. به تصاویر نگاه کنید. قهوه‌ای مایل به قرمز دیوارها، ترکیبی عالی با کابینت‌های قهوه‌ای تیره ایجاد کرده‌اند. و از همه بهتر، جزیره سبز وسط آشپزخانه است که احساس فضا را بیش از پیش به طبیعت نزدیک کرده است. اگر خیلی طرفدار رنگ قهوه‌ای نیستید، ولی می‌خواهید از آن در ترکیب آشپزخانه‌تان استفاده کنید، قهوه‌ای سوخته حتما شما را راضی خواهد کرد.

استفاده از رنگ سفید برای آشپزخانه:

Pin on ☆ kitchen & dining room ☆

سفید خودش یک دنیای متفاوت در طراحی دکوراسیون داخلی است. زیبا و منحصر به فرد و چشم نواز.

برخی طراحان انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی، مثل کریستوفر پیکاک به خاطر طراحی و ترویج آشپزخانه‌های تماما سفید، بسیار مشهور شده‌اند. این طراحی را اینطور خلاصه می‌کنیم: دیوارهای سفید، کابینت‌های سفید، سقف سفید، پیشخوان سفید، کف سفید و همه چیز سفید. اگر چیزی از قلم افتاد، بدانید آن‌هم سفید است.

آشپزخانه‌هایی که توسط پیکاک و همتایان اون طراحی شده‌اند، دارای سبک مدرن و اعیانی هستند. مثل خانه‌های تاجران بورس ثروتمند خیابان وال استریت. برای اینکه بیشتر متوجه منظورم بشوید باید بگویم که گران قیمت ترین آشپزخانه دنیا، به قیمت 300 میلیارد تومان، که در گرینویچ قرار دارد، تماما سفید است. حالا متوجه شدید چه سبک آشپزخانه‌هایی مد نظر است؟

اگر می‌خواهید آشپزخانه‌تان را از کف تا سقف سفید کنید، از طراحی های مدرن استفاده کنید. صندلی‌های سفید، ساعت دیواری سفید، و دیگر وسایل، همه و همه را سفید انتخاب کنید. و در آخر با یخچال و لامپ‌های آویز استیل، کار را تمام کنید.

استفاده از زرد ملایم برای آشپزخانه:

بسیاری از صاحب‌خانه‌ها و طراحان دکوراسیون داخلی، متفق‌القول هستند که زرد ملایم یکی از بهترین گزینه‌ها برای رنگ مناسب آشپزخانه است. زرد ملایم هم خیلی صمیمی و گرم است و هم با تقریبا هرنوع کابینت چوبی، همخوانی دارد. زرد هم مثل سفید، حداکثر بازتاب نور را دارد. اگر خانه شما آفتاب گیر نیست یا فضایی پر نشاط ندارد، زرد یکی از بهترین گزینه‌های برای طراحی دکوراسیون داخلی است. و البته مثل سفید احساس یک فضای بیمارستانی تمیز و استریلیزه را ایجاد نمی‌کند!

زردهای گرم‌تر و پررنگ‌تر را با طرح های سیاه و تیره ترکیب کنید تا احساس یک آشپزخانه سنتی و کلاسیک را ایجاد کنید.

استفاده از رنگ‌های آبی برای آشپزخانه:

در بیشتر مواقع آبی در لیست رنگ های مناسب برای آشپزخانه قرار نمی‌گیرد. همیشه تصور این بوده است که آبی، جلوی اشتها را می‌گیرد، و رنگی است که باعث افسردگی می‌شود. از همه این‌ها گذشته، آبی چه ربطی به غذا دارد؟

در مورد آبی باید بگویم که اگر با رنگ‌های مناسبی ترکیب شود، اگر به اندازه مناسبی استفاده شود، و اگر توناژ درستی به کار گرفته شود، یکی از بهترین و منحصر به فرد‌ترین آشپزخانه‌ها را خلق خواهد کرد. در صورت استفاده از آبی، کار ست کردن رنگ آشپزخانه و پذیرایی نیز برایتان آسان خواهد بود. آبی را دست کم نگیرید. با استفاده درست از آن، نظر همه را درباره آبی عوض کنید. عکس‌های زیر را ببینید:

در این تصویر از پایین آشپزخانه که آبی تیره است به سقف آشپزخانه که ابی روشن است، احساس حرکت و نور وجود دارد.

رنگ مناسب آشپزخانه - آبی

سفید و آبی، یکدیگر را خنثی می‌کنند.

رنگ مناسب آشپزخانه - آبی

ترکیب آبی با طرح های رنگ چوب، فضایی فوق العاده ایجاد می‌کند. این مورد یکی از ایده‌های دکوراسیون آشپزخانه‌های 2018 نیز به حساب می‌آید.

رنگ مناسب آشپزخانه - آبی

رنگ چوب و آبی نیز مکمل یکدیگر هستند و به آشپزخانه جلوه زیبایی می‌دهند.

رنگ مناسب آشپزخانه - آبی

8. نور در طراحی داخلی آشپزخانه:

پرده آشپزخانه و انواع آن | نمونه مدل پرده های شیک و زیبا برای آشپزخانه |  متین پرده

از آنجایی که بیشترین اقامت در منزل برای خانواده های ایرانی در آشپزخانه صرف می شود بنابراین هرچه محیط پر نور تر و روشن تر باشد هم جذاب تر است و هم روحیه افراد تاثیر بهتری دارد. البته نور طبیعی به مراتب زیباتر از نور مصنوعی است و با وجود قوانین فعلی شهرسازی که آشپزخانه باید حتما از نور مستقیم برخوردار باشد، پس بهتر است بیشترین استفاده ممکن را از آن برد.

کرکره های جدید هم در طرح های مختلف هم در رنگ های مختلف و هم از جنس های متنوع می باشند، مانند فلز، چوب و حتی پارچه. استفاده از این نوع کرکره ها موجب می گردد تا از تمام محیط شیشه پنجره نور بتابد.

در صورتی که اگر پوشش پنجره از طریق پرده باشد نه تنها بیش از 35% پنجره را کاملا می پوشاند بلکه همخوانی پارچه با فلز، شیشه و حتی چوب مقداری مشکل است، ضمن آنکه با استفاده از کرکره های جدید می توان مقدار نور طبیعی را به داخل و دید داخل به بیرون را به اندازه متناسب کنترل نمود.

9. لوازم آشپزخانه:

انتخاب درست لوازم همچون یخچال، اجاق گاز، فر، سینک ظرفشویی ، شیرظرفشویی و هود می تواند هماهنگی لازم را با مابقی طرح آشپزخانه ایجاد کند.

حال به نکاتی در مورد چیدمان و طراحی لوازم می پردازیم .

بهترین جا برای نصب گاز در آشپزخانه کجاست؟

بهترین جا برای نصب گاز طبق چیدمان استاندارد و قوانین مثلث طلایی، فضای آشپزخانه و نزدیک به میز غذاخوری می باشد. راس نزدیک به ورودی آشپزخانه، بهترین مکان برای یخچال و با مشخص شدن این دو راس، انتخاب جای سینک کار سختی نیست. البته چیدمان آشپزخانه بر اساس مثلث طلایی، همیشه براحتی به خصوص در آشپزخانه های کوچک، راهرویی و یک طرفه قابل اجرا نیست و به مدل آشپزخانه بستگی دارد.

در اینجا آشپزخانه ای به شکل ال را مشاهده می کنید که جای گاز، یخچال و سینک بر اساس قانون طلایی معین شده است. سینک در زیر پنجره و گاز در مرکز آشپزخانه قرار گرفته است. نزدیکی جای گاز به فر یک امتیاز بزرگ است زیرا در پخت بعضی از غذاها، علاوه بر گاز به فر نیز نیاز داریم و همین نزدیکی کار ما را راحت می کند.

در آشپزخانه های یک طرفه، معمولا یخچال، گاز و سینک به صورت خطی قرار می گیرند به این صورت که یخچال در نزدیکی ورودی آشپزخانه، سپس گاز و در آخر سینک قرار می گیرد. در آشپزخانه داخل تصویر، این آشپزخانه یک طرفه با یک جزیره زیبا از نشیمن جدا شده است. جزیره به سینک مجهز است و به موازات گاز قرار گرفته است. سطح گسترده کنار سینک، آشپزی را برای کاربر لذت بخش می کند.

در هنگام تعیین جای مناسب گاز به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

1.گاز نباید خیلی در نزدیکی یخچال قرار بگیرد زیرا حرارت و گرمای گاز بر روی عملکرد یخچال تاثیر منفی می گذارد و باید حداقل فاصله یک متر بین گاز و یخچال رعایت شود.

2. زیر پنجره اصلا جای مناسبی برای قراردادن گاز نیست زیرا وزش باد باعث خاموشی گاز می شود و احتمال خطر نشت گاز و انفجار بسیار زیاد است. علاوه بر این بیشتر پنجره ها دارای پرده هستند و ممکن است در اثر نزدیکی به گاز باعث آتش سوزی شوند.

3. نکته دیگری که در هنگام انتخاب جای گاز باید در نظر بگیرید این است که در دو طرف و یا حداقل یک طرف گاز، کابینت آشپزخانه وجود داشته باشد تا بتوانید از سطح کانتر به عنوان میز کار استفاده کنید. معمولا خانم های خانه ظروف ادویه و دیگر مواد ضروری را بر روی کانتر نزدیک به گاز نگه می دارند تا براحتی بتوانند در موقع لزوم از آنها استفاده کنند. البته به یاد داشته باشید که گرما و حرارت می تواند بر کیفیت انها تاثیر بگذارد.همچنین شما می توانید از فضای خالی کانتر برای قراردادن وسایل برقی پرمصرف مانند چای‌ساز، قهوه‌ساز و تستر استفاده کنید تا راحت تر به آنها دسترسی داشته باشید. به یاد داشته باشید طراحی مناسب سبب ایجاد فضای مناسب در آشپزخانه و کاستن اتلاف انرژی در اثر کاهش رفت و آمد های تکراری در آشپزخانه می شود.

4. امروزه دیگر به خصوص در آشپزخانه های مدرن و حرفه ای از اجاق گازهای رومیزی استیل، شیشه ای و … استفاده می شود. گازهای رومیزی برخلاف اجاق گازهای مبله بزرگ و دست و پاگیر نیستند و زیبایی دکوراسیون آشپزخانه را چندین برابر می کنند. برای نصب اجاق گازهای رومیزی باید به این نکته توجه داشته باشید که محل انتخابی شما باید به فلکه گاز و پریز برق نزدیک باشد. همچنین فضای بالای جای گاز باید قابلیت نصب هود را داشته باشد زیرا در غیر این صورت مسئله تهویه آشپزخانه برای شما دردسر ساز می شود و همیشه بوی غذا در محیط خانه و آشپزخانه شما را آزار می دهد.

ایده‌هایی برای مشخص‌کردن جای فر و مایکروویو در آشپزخانه:

چیدمان فر دوتایی یا دوطبقه در آشپزخانه:
فر برقی چیست و چه فرقی با مایکروویو دارد؟ - درجه

استفاده از این نوع چیدمان بیشتر برای کسانی مناسب است که آشپزخانه بزرگ و دل‌بازی دارند. در این نوع چیدمان، فری که در آشپزخانه استفاده می‌کنید دوطبقه است؛ یعنی در واقع از دو فر مجزایی تشکیل می‌شود که بر روی هم سوار شده‌اند، مثل آنچه در تصویر می‌بینید. اگر معمولا مهمان‌های زیادی دارید یا به هر دلیلی ظرفیت استفاده شما از فر زیاد است بهتر است از فرهای دوتایی (دوطبقه و یا سایدبای‌ساید) استفاده کنید. استفاده از فرهای دوتایی زمان آشپزی شما را کاهش می‌دهد.

ازآنجاکه در این نوع چیدمان از دو فر استفاده می‌کنیم، فضای کمتری برای مایکروویو در اختیار خواهیم داشت. به‌همین‌خاطر ترجیحا باید از مایکروویو تو کار استفاده شود؛ یعنی مایکروویو در داخل یکی از کابینت‌ها مخفی باشد و فقط هنگام استفاده نمایان شود یا آنکه کشویی باشد و فقط هنگام استفاده، آن را خارج کنیم.

به‌خاطر داشته باشید که هر نوع چیدمانی برای هر آشپزخانه‌ای مناسب نیست. عوامل مختلفی در تعیین نوع چیدمان و جای فر و مایکروویو در آشپزخانه نقش کلیدی دارند. مهم‌ترین عامل، اندازه آشپزخانه است.
نکته دیگر آنکه نوع وسایل مورداستفاده در آشپزخانه را هم هنگام تعیین چیدمان دلخواه‌تان باید مدنظر داشته باشید، چون برخی انواع وسایل مثل فر برقی یا فر گازی- برقی برای برخی چیدمان‌ها مناسب‌تر هستند. هنگام بررسی ایده‌های ذکرشده در مطلب، این دو نکته را در ذهن داشته باشید.

چیدمان فر در کابینت جزیره‌ای:
راهنمای خرید فر توکار - تورینو پلاس

استفاده از این نوع چیدمان را هم بیشتر به کسانی توصیه می‌کنیم که آشپزخانه نسبتا بزرگی دارند و البته نمی‌خواهند فرشان را در کابینت‌های زنجیره‌ای دورتادور آشپزخانه نصب کنند، چون به فضای داخل کابینت‌ها نیاز دارند.

اجرای این نوع چیدمان نسبتا ساده است: فقط به کابینت جدیدی نیاز خواهید داشت که در وسط آشپزخانه کار شده باشد. می‌توانید از پیشخان این کابینت برای سرو غذا (به‌جای میز غذاخوری) هم استفاده کنید و به‌این‌ترتیب، کاربرد آن را چندمنظوره کنید. اگر قصد استفاده از این نوع چیدمان را دارید، توصیه می‌شود برای مایکروویو جای دیگری را در آشپزخانه در نظر بگیرید. اگر بخواهید مایکروویو را هم در این کابینت جزیره‌ای نصب کنید، شاید زیادی وسایل مورداستفاده در آن توی ذوق بزند و جلوه طراحی داخلی آشپزخانه را تحت‌تأثیر قرار دهد.

چیدمان فر و مایکروویو بر روی یکدیگر:
راهنمای خرید فر توکار - فروشگاه لوازم خانگی فلوره

در این نوع چیدمان، همان‌طور که در تصویر می‌توانید ببینید، مایکروویو و فر را بر روی هم، روی کابینت بلندی نصب می‌کنند. در این‌ صورت، دسترسی شما به فر و مایکروویو در آشپزخانه راحت‌تر خواهد بود و به‌ویژه اگر آشپزخانه بزرگی دارید، استفاده از این نوع چیدمان به کارتان خواهد آمد.

تنها چیزی که برای سوارکردن فر و مایکروویو بر روی یکدیگر به آن نیاز خواهید داشت، کابینتی نسبتا بلند است که تا نزدیکی‌های سقف بالا بیاید. در ضمن اگر این کابینت را کنار یکی دیگر از وسایل بلند آشپزخانه مثل یخچال یا فریزر قرار دهید، جلوه بهتری در طراحی داخلی آشپزخانه‌تان پیدا خواهد کرد.

اگر آشپزخانه خیلی کوچک باشد، شاید استفاده از کابینت بلند در آن چندان منطقی نباشد و ظاهر آشپزخانه را تحت‌تأثیر قرار دهد؛ چون در این صورت، فضای داخلی آشپزخانه کوچک‌تر از آنچه هست، به نظر خواهد آمد.

استفاده از فرهای ایلیا استیل :
جلوگیری از سوختن و تیره شدن کیک و شیرینی در فر برقی | داتیس

فر توکار «ایلیا استیل» یک دستگاه فر ویژه است و با طراحی زیبا و منحصربه‌فردی که دارد، آشپزخانه‌ی شما را شکیل‌تر می‌کند. ابعاد بیرونی این فر توکار زیبا 60×59×57 سانتی‌متر است و خیلی راحت می‌توان آن را در هر گوشه‌ی آشپزخانه لابه‌لای کابینت‌ها جا داد. در این دستگاه 16 برنامه‌ی پخت مختلف وجود دارد و گنجایش 65 لیتر آن باعث شده در مهمانی‌های بزرگ بتوانید روی کمک این فر حساب کنید. این فر قابلیت یخ‌زدایی دارد؛ همچنین مجهز به سیخ جوجه‌گردان، گریل، کانوکشن و قفل کودک است. فرهای ایلیا استیل صفحه‌ی نمایشگر دیجیتال دارد. صفحه‌نمایش دیجیتال فر، مشاهده و اعمال تنظیمات پخت را آسان کرده است. صفحه‌ی کنترل این فر ترکیبی است؛ همچنین مجهز به سنسور ایمنی و سیستم توزیع یکنواخت است. هنگام تنظیم نوع پخت، می‌توان دمای کار فر را مشخص کرد و زمان مورد نظر برای پخت را در تایمر دستگاه وارد کرد. بعد از هر بار استفاده لازم نیست نگران پاکیزگی دستگاه بود؛ زیرا این فر مجهز به سیستم خودتمیزکنی است.  اعتبار ضمانت فر از تاريخ نصب 18 ماه مي باشد .

استفاده از فرهای ایلیا استیل یکی از رایج ترین و پراستفاده در چیدمان‌های امروزی‌ آشپزخانه‌ها است. اگر آشپزخانه بزرگی دارید، می‌توانید کابینتی را جدا از زنجیره کابینت‌های دور آشپزخانه، جایی در میانه‌های فضای آشپزخانه کار بگذارید و فر های ایلیا استیل را در آن نصب کنید. در این حالت معمولا فر تو کار خواهد بود. به‌این‌شکل می‌توانید از پیشخان کابینت هم بیشتر استفاده کنید.

نکته دیگر آنکه اگر صلاح بدانید، می‌توانید کابینت نسبتا بلندتری سفارش دهید و قسمت پایینی فر های ایلیا استیل را برای کارگذاشتن مایکروویو توکار کنار بگذارید.

چیدمان فر تو کار در کابینت:
جای انواع فر و مایکروفر در آشپزخانه های مختلف

اگر آشپزخانه نسبتا کوچکی دارید، استفاده از این چیدمان سنتی‌تر برایتان انتخاب مناسبی خواهد بود. می‌توانید اجاق‌گاز را روی فر نصب کنید و اگر هم بخواهید، می‌توانید پیشخان روی فر را برای کارهای دیگر آزاد بگذارید. در هر صورت، با استفاده از این نوع چیدمان، نیازی به کارگذاشتن کابینت بلند یا کابینت جدا از سایر قسمت‌ها نخواهید داشت و فر تو کار تأثیر چندانی بر ظاهر آشپزخانه نخواهد گذاشت و آن را کوچک‌تر جلوه نخواهد داد.

معیار انتخاب جای فر و مایکروویو در آشپزخانه و انتخاب چیدمان صحیح:

ایده‌های مطرح‌شده در این مطلب به شما در تعیین جای فر و مایکروویو در آشپزخانه کمک خواهند کرد. به‌خاطر داشته باشید که عوامل مختلفی بر نوع چیدمان مورداستفاده شما در آشپزخانه تأثیرگذار هستند، مثلا بزرگ یا کوچک بودن آشپزخانه. اگر آشپزخانه‌ای بزرگ دارید، می‌توانید کنار یخچال یا فریزر، کابینت بلندی کار بگذارید و در آن فر دوطبقه نصب کنید یا آنکه فر و مایکروویو را بر روی هم سوار کنید. دراین‌صورت باید به این نکته هم توجه کنید که اساسا آیا چنین فری به دردتان خواهد خورد و آیا به آن اندازه از فر استفاده می‌کنید که بخواهید نوع دوطبقه آن را در آشپزخانه داشته باشید. در سوی دیگر اگر آشپزخانه کوچکی دارید، بیشتر باید از انواع فر و مایکروویو توکار استفاده کنید. در غیر این صورت، ظاهر آشپزخانه تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت و کوچک‌تر از حد معمول به نظر خواهد رسید.

فاکتورهای مهم در انتخاب سینک مناسب آشپزخانه:

سینک ظرفشویی یکی از تجهیزاتی است که حضور آن در آشپزخانه الزامی می باشد. زیبایی و طول عمر بالا دو فاکتور اصلی در انتخاب سینک مناسب محسوب می شود که در هنگام خرید باید به آنها توجه شود. این سینک ها، مدل ها و جنس های متفاوتی دارد و با توجه به کاربرد و نوع عملکرد در آشپزخانه، انتخاب می شود.

علاوه بر آن، موارد دیگری نظیر ضخامت سینک، ابعاد، کاربرد و ایمنی سینک نیز حائز اهمیت است. در این نوشته از خانه مدرن سعی شده نکات مهم در انتخاب سینک ظرفشویی به شما معرفی شوند تا بتوانید با استفاده از آنها راحت تر و اصولی تر اقدام به انتخاب نمائید. این نکات به شرح زیر می باشند.

نکات مهم در انتخاب سینک ظرفشویی:

  • قبل از خرید سینک ظرفشویی در ابتدا باید ابعاد آن را در نظر بگیرید. بهتر است قبل از نصب کابینت اقدام به خرید سینک ظرفشویی کنید. سینک ها با توجه به مدل خود دارای ابعاد و اندازه های تفاوتی هستند، به همین دلیل آنها را باید بر اساس دکوراسیون داخلی و مساحت آشپزخانه خود انتخاب نمائید.
  • نصب سینک های بسیار بزرگ یا بسیار کوچک نوعی عدم تعادل در فضای آشپزخانه به وجود می آورد. نکته دیگری که در مورد اندازه سینک باید بدان توجه کنید رعایت نمودن چند سانتی متر فاصله در اطراف آن است. اگر آشپزخانه شما کابینت دارد، حدود ۵ سانتی متر فاصله از دو طرف سینک را در نظر گرفته تا در حین نصب سینک دچار مشکل نشوید.
  • سینک ها معمولاً دارای یک، دو و یا سه کاسه هستند. با توجه به نیازتان و اینکه چه مقدار از سینک ظرفشویی استفاده می کنید، اقدام به انتخاب آن نمائید. اگر صرفاً برای شست و شو ظروف از سینک استفاده می کنید، سینک های یک قلو نیاز شما را برطرف می سازند و اگر کارهای دیگری نظیر شستن و آماده سازی مواد غذایی در سینک انجام می دهید، سینک های دو یا سه قلو گزینه ای ایده آل هستند.
  • عمق کاسه سینک و انحنای دیوارهای آن به کاربرد آن در آشپزخانه بستگی دارد. در انتخاب سینک ظرفشویی به ضخامت آن توجه کنید. سینک هایی که ضخامت کمی دارند در اثر ضربه به راحتی تو رفته و سطح آن نیز دچار خراشیدگی می شود. اما سینک های مقاوم ضخامت بالایی دارند و در برابر تغییرات دمایی و استفاده مداوم دچار آسیب نشده و وزن بیشتری را می توانند تحمل کنند.
  • شما هم می توانید سینک کوچک در آشپزخانه خود نصب کنید و هم می توانید از کارایی های یک سینک بزرگ بهره ببرید. هر کدام از این سینک ها خود دارای انواع مختلفی هستند، بنابراین نمی توان گفت تمام سینک های کوچک دارای ابعاد مشابه اند، بلکه گاهی اوقات سایز سینک به جزئیات دیگری نظیر شکل سینک و نحوه نصب آن نیز بستگی دارد.
  •  نکته دیگری که در انتخاب سایز سینک باید مورد توجه قرار گیرد، سبک زندگی و اینکه چگونه از آشپزخانه خود استفاده می کنید، است. اگر ماشین ظرفشویی دارید و به ندرت از سینک برای کارهای دیگر استفاده می کنید، بهتر است فضای ارزشمند آشپزخانه خود را هدر نداده و یک سینک کوچک انتخاب نمائید.

چگونه جنس سینک را انتخاب کنیم؟

متریالی که سینک از آن ساخته می شود نمای سینک و نحوه تاثیرگذاری آن بر طراحی داخلی آشپزخانه را نشان می دهد. استیل ضد زنگ از جمله متریال های بسیار رایج است که اگر برای ساخت سینک مورد استفاده قرار گیرد، بسیار زیبا و جذاب به نظر خواهد آمد.

این متریال بسیار مقاوم بوده و به راحتی تمیز می شود اما نمی توان آن را برای ساخت مدل های گوناکون به کار برد. استیل ضد زنگ در آشپزخانه های مدرن و یا صنعتی خیلی طبیعی به نظر می آید اما در آشپزخانه های سنتی نمای جالبی نخواهد داشت.

انواع سینک ها:

  • سینک هایی که از جنس پرسلین یا چینی ساخته می شوند اصولاً در حمام رایج تر هستند تا در آشپزخانه های مدرن و معاصر، زیرا پرسیلین نمایی قدیمی دارد. یکی از مزایای این نوع سینک این است که می توان آن را از بین رنگ های مختلف انتخاب نمود و هیچ نگرانی از بابت تطبیق آن با سایر اجزای دکوراسیون آشپزخانه وجود ندارد. تنها عیب سینک چینی این است که ظروف شیشه ای اگر با ضربه به آن اصابت کنند، شکسته خواهند شد، بنابراین ظرف و ظروف را باید با احتیاط در این نوع سینک ها قرار داد و آنها را شست.
سینک ظرفشویی، راهنمای خرید آن و معرفی بهترین سینک های ظرفشویی
  • سینک های سنگی ظاهری بسیار خنک و زیبا دارند، اما قبل از پسند کردن آن، معایب این نوع سینک را مد نظر قرار دهید. اول از همه این سینک ها مستعد خراشیدگی و لکه هستند و به مراقبت ویژه نیاز دارند. شما باید آنها را با محصولات ویژه تمیز کنید تا آلودگی در سطح آنها باقی نماند. سینک سنگی در مقایسه با سایر سینک ها قیمت بالاتری دارد.
انواع سینک ظرف‌شویی و راهنمای انتخاب بهترین سینک برای آشپزخانه - وبلاگ چارسو
  • سینک گرانیتی از جمله سینک های بسیار مقاوم و بادوام محسوب می شود، اما ظاهر خال خالی آن مورد پسند تمام افراد واقع نیست. البته لازم به ذکر است که تمام این سینک ها خال خالی نیستند و شما می توانید طرحی یکپارچه، زیبا و تک رنگ بیابید که با آشپزخانه مدرن یا معاصر شما همخوانی داشته باشد.
سینک گرانیتی چه مارکی خوبه؟ ماگما استون تولید کننده سینک گرانیتی ایرانی  قیمت مناسب

و اما نکته قابل توجه در مورد سینک ها:

در حال حاضر سینک های دایره ای شکل بسیار رایج شده اند. این سینک ها بسیار شیک به نظر می رسند و بسیار کاربردی نیز می باشند. آنها نه خیلی کوچک و نه خیلی بزرگ هستند و با استفاده از متریال های مختلف با رنگ ها و روکش های مختلف در بازار موجود می باشند.

این بدان معناست که شما گزینه های بسیاری برای انتخاب پیش رو دارید و می توانید در مورد سایر جزئیات طراحی سینک نیز تصمیم گیری کنید. این را به خاطر داشته باشید که سینک های گرد برای قرار گرفتن در گوشه آشپزخانه بسیار ایده آل هستند.

سینک های مدرن با خطوط صاف و تمیز و طرح های مینیمالیسمی در تمام آشپزخانه های طراحی شده به سبک معاصر رایج هستند و معمولاً در داخل کانتر آشپزخانه تعبیه می شوند. در مقایسه با سینک های دایره ای شکل، تمیز کردن آنها به دلیل داشتن گوشه سخت است اما مهمترین مزیت استفاده از آنها، نمای مدرنی است که در آشپزخانه به تصویر می کشند، خصوصاً در آشپزخانه هایی که سینک در کابینت جزیره آنها تعبیه شده است.

سینک دایره ای با تخته برش و صافی - ستاوین

نکات و توصیه ‌هایی برای انتخاب شیر آشپزخانه:

شیر ظرفشویی یکی از قسمت‌های اصلی و مهم در آشپزخانه‌هاست. بیشترِ زمان ما در آشپزخانه مقابل آن سپری می‌شود و این قسمت، در کنار اجاق‌گاز، از پرکاربردترین قسمت‌های آشپزخانه است. علاوه بر این، شیر آشپزخانه از لحاظ ظاهری هم تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر جلوه کلی فضای آشپزخانه دارد. شاید بخواهید با تعویض شیر آشپزخانه جلوه تازه‌ای به طراحی داخلی آشپزخانه خود بدهید یا شاید هم از چکه‌کردن و نشتی دائمی شیر قدیمی‌تان خسته شده‌اید. به هر حال، باید بدانید که کار ساده‌ای پیش رو ندارید. برندهای بسیاری در این حوزه فعالیت دارند و شیرهای آشپزخانه در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و متعدد در بازار موجود است و گاهی، انتخاب از میان این‌همه محصول دشوار و پیچیده می‌شود؛ اما جای نگرانی نیست و در ادامه، با شما از مهم‌ترین نکات و توصیه هایی  برای انتخاب شیر آشپزخانه  خواهیم گفت که کارتان را برای خرید شیر ساده‌تر می‌کند و کمک می‌کند انتخابی هوشمندانه داشته باشید. همراه ما باشید.

به ارتفاع و اندازه شیر آشپزخانه توجه کنید:

اولین ابعادی که باید هنگام انتخاب شیر آشپزخانه مدنظر داشته باشید ارتفاع شیر است. بسته به عوامل مختلف، ارتفاع شیری که انتخاب می‌کنید باید تنظیم شود؛ مثلا اگر روی سینک ظرفشویی قفسه یا کابینتی دارید که اجازه نمی‌دهد شیر آب چندان بالا بیاید، شیر با ارتفاع کمتر انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

اندازۀ مهم دیگری که باید مدنظر داشته باشید میزان بلندی یا کوتاهی انحنای شیر آشپزخانه است. هرچه انحنای شیر بیشتر باشد، دهانه لوله شیر آب فاصله دورتری را پوشش خواهد داد؛ بنابراین اگر سینک بزرگی دارید یا سینک سه‌تایی در آشپزخانه کار گذاشته‌اید، شیر آشپزخانه با انحنای بلند انتخاب مناسبی برایتان خواهد بود. انحنای کوتاه‌تر شیر آب نیز بیشتر مناسب سینک‌هایی است که اندازه کوچک تا متوسط دارند. هدف این است که آب جاری از دهانه لوله شیر آب به همه نقاط سینک برسد و از این بابت مشکلی وجود نداشته باشد.

کسانی که سینک بزرگ در آشپزخانه دارند، هنگام خرید شیرآلات، می‌توانند به‌جای محصولاتی که انحنای بلندتری دارند، سراغ محصولاتی بروند که در آنها، در دهانه شیر آب، شیر های ظرفشویی شاوری که قسمتی شلنگ‌مانند کار شده است و بیرون می‌آید. شیر ظرفشویی رابو،نمونه‌ای از این نوع شیرآلات است.

شیر ظرفشویی شاوری طلایی رابو raboo مدل اپال

طراحی شیر آشپزخانه :

مدل طراحی شیری که انتخاب می‌کنید نکته حائز اهمیت دیگری است که هنگام انتخاب شیر آشپزخانه باید مدنظر داشته باشید. نوع و مدل شیر تا حدود زیادی با توجه به ظاهر و طراحی فعلی آشپزخانه‌تان تعیین می‌شود؛ مثلا اگر طراحی و دکوراسیون آشپزخانه‌تان به سبک سنتی است، شاید استفاده از سینک‌هایی که دو دستگیرۀ مجزا برای آب‌های سرد و گرم دارند بهتر باشد. حال اگر طراحی آشپزخانه مدرن و امروزی است، قاعدتا استفاده از شیرهای آبی که طراحی جدیدتری دارند معقول‌تر خواهد بود.

البته نباید فقط به ظاهر و طراحی شیر آشپزخانه توجه کنید. برخی از شیرها امکانات جانبی هم دارند که ممکن است برایتان جالب باشد و به کارتان بیاید؛ مثلا شیر ظرفشویی دو منظوره که دارای اهرم تصفیه آب است یا برخی شیرهای ظرفشویی در دهانه‌شان قسمتی شلنگ‌مانند دارند که بیرون می‌آید، که در توضیحات مورد قبل به یکی از مدل‌های این شیرها اشاره شد . پس یادتان باشد فقط به ظاهر و طراحی شیر دقت نکنید. ماندگاری، دوام، کیفیت، امکانات جانبی و موارد دیگری نظیر اینها هم بسیار مهم‌اند.

قیمت و خرید آنلاین شیر ظرفشویی دو منظوره کروم رابو raboo مدل البرز | مدرن  ساختمان

انتخاب نوع سردوش شیر آشپزخانه :

نوع سردوش شیر آشپزخانه یا سیار بودن یا نبودن آن مورد نسبتا مهم دیگری است که باید راجع‌به آن تصمیم‌گیری کنید؛ به‌ویژه اگر سینک بزرگی در آشپزخانه دارید.

سردوش شیرهای آشپزخانه در یک دسته‌بندی کلی به دو نوع تقسیم می‌شوند: (۱)‌ آنهایی که در دهانه اصلی شیر آب کار گذاشته می‌شوند و (۲) آنهایی که به قسمت‌های جانبی شیر متصل می‌شوند. بعضی سردوش‌ها به‌محض آنکه از دهانه یا قسمت اصلی بیرون کشیده شوند، جریان آب از آنها به بیرون راه پیدا می‌کند. بعضی هم برای جریان آب نیاز به فشردن دکمه یا بالا و پایین بردن دستگیره دارند. اینها ملاحظاتی‌اند که هنگام انتخاب شیر آشپزخانه و نوع سردوش آن باید مدنظر قرار دهید.

اگر شیر آشپزخانه سردوش سیار داشته باشد، به‌راحتی می‌توانید تمامی گوشه‌کنارهای سینک ظرفشویی را تمیز کنید و بشویید و از این بابت مشکلی نخواهید داشت.

مشخص‌کردن تعداد دستگیره‌ها هنگام انتخاب شیر آشپزخانه :

اگر فقط به جنبه ظاهری توجه کنیم و طراحی آشپزخانه را مدنظر داشته باشیم، انتخاب شیرهایی که دو دستگیره مجزا برای آب سرد و گرم دارند تصمیم معقولی خواهد بود و به ظاهر آشپزخانه جلوه‌ای خاص خواهد بخشید؛ اما از لحاظ کاربرد و استفاده، مسلما اولویت با شیرآلات اهرمی است که در آنها با یک چرخاندن ساده یا بالا و پایین بردن اهرم یا دستگیره، حرارت آب تنظیم می‌شود؛ بنابراین بسته به آنکه ظاهر بیشتر برایتان اهمیت داشته باشد یا سادگی استفاده از شیر آشپزخانه، باید در این مورد تصمیم‌گیری کنید.

البته می‌توانید شیری را انتخاب کنید که هم اهرمی باشد و هم از لحاظ ظاهری و طراحی خاص و زیبا باشد؛ مثلا شیر ظرفشویی رابو هر دوی این ویژگی‌ها را دارد. این مدل هم راهکار جایگزین دیگری است که پیش رو دارید.

شیرآلات رابو raboo | مدرن ساختمان

انتخاب شیر آشپزخانه با توجه به جنس آن :

جنس شیر آشپزخانه‌ای که انتخاب می‌کنید باید به‌نوعی باشد که رنگِ آن در تناسب و هماهنگی با سایر وسایل و قسمت‌های آشپزخانه باشد (اعم از دستگیره کابینت‌ها و موارد دیگر). این نکته مهم را فراموش نکنید که اگر رنگ شیر آشپزخانه همخوانی لازم را با سایر قسمت‌ها نداشته باشد، جلوه طراحی داخلی آشپزخانه به‌طرز ناخوشایندی تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت. کروم، نیکل و برنز سه انتخابی‌اند که برای تعیین جنس شیر آشپزخانه پیش رو دارید. در ادامه می‌توانید ویژگی‌های عمده و مهم هریک را بخوانید.

کروم

بیشترین دوام را در مقایسه با دو مورد دیگر دارد و تمیزکردن آن ساده‌تر است. به همین دلیل معمولا در سرویس‌های بهداشتی عمومی و نظایر آن از شیر کرومی استفاده می‌کنند. اگر خیلی از شیر آشپزخانه استفاده می‌کنید، انتخاب انواع کرومی آن را به شما توصیه می‌کنیم.

نیکل

مثل مورد قبل، دوام بالایی دارد، ولی تمیز نگه‌داشتن آن کمی دشوار است؛ چراکه اثرانگشت و لکه‌های آب به‌راحتی روی آن باقی می‌مانند. بیشترِ مدل‌های شیر آشپزخانه موجود در بازار از جنس نیکل هستند.

برنز

شیرهای برنزی، با جلوه و رنگ قهوه‌ای مایل به طلایی‌شان، ظاهر زیبایی به آشپزخانه می‌دهند. هرچند ظاهر این شیرها بسیار جذاب است، اما از مقاومت کمتری نسبت به فلزهای دیگر برخوردارند. به همین دلیل اغلب سطح شیرهای برنزی را با یک ماده مقاوم مانند اپوکسی (Epoxy) می‌پوشانند. هرچند این لایه از آسیب‌دیدن بدنۀ برنزی شیر جلوگیری می‌کند، اما همچنان مقاومت آن در برابر ضربه یا خراشیدگی نسبت به فلز کروم و نیکل کمتر است.

انتخاب شیرآلاتی که کارتریج یا دیسک سرامیکی دارند:

هنگام انتخاب شیر آشپزخانه بهتر است به‌دنبال انواع و مدل‌هایی باشید که کارتریج یا دیسک سرامیکی دارند. دیسک‌های سرامیکی، در مقایسه با انواع و جنس‌های دیگر آن، امکان نشتی و چکه‌کردن شیر آب را بسیار کمتر می‌کنند و تا سال‌های سال از این بابت جای نگرانی نخواهید داشت. این در حالی است که قیمت دیسک سرامیکی با انواع دیگر آن تفاوتی ندارد.

چطور هنگام خرید شیر آشپزخانه بهترین انتخاب را داشته باشیم؟

نکات و توصیه‌هایی را که برای انتخاب شیر آشپزخانه مطرح شدند جایی یادداشت کنید و با توجه به آنها، دایره انتخابتان را محدود و محدودتر کنید. برخی نکات مثل اندازه و ارتفاع شیری که می‌خواهید بخرید اهمیت بیشتری دارند؛ همین‌طور تعداد سوراخ‌های فعلی سینک ظرفشویی و تعداد سوراخ‌هایی که برای نصب شیر جدید به آنها نیاز خواهید داشت. اگر راجع‌به این مسائل سرسری تصمیم بگیرید، بعدها دردسر و مشکلات زیادی را متحمل خواهید شد.

هزینه‌ای را هم که برای خرید شیر آشپزخانه کنار گذاشته‌اید مشخص کنید. این کار تعداد انتخاب‌هایتان را کمتر می‌کند و به‌دنبال آن، احتمال آنکه میان مدل‌ها و طرح‌های متنوع سردرگم شوید نیز کمتر می‌شود. مسئله دیگری که نقشی تعیین‌کننده در انتخاب شیر آشپزخانه دارد آن است که اولویت شما ظاهر و طراحی آشپزخانه باشد یا سادگی استفاده از شیر. اگر اولویت ظاهری داشته باشید، احتمالا هزینه بیشتری را متحمل خواهید شد. در غیر این صورت، می‌توانید با صرف هزینه‌ای معقول شیری بادوام و باکیفیت بخرید.

انتخاب بهترین هود براساس نوع تهویه:

هودها از لحاظ کارکرد معمولا هب دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول آن هایی هستند که که فقط نقش هواک را داشته و هوای نامناسب آشپزخانه را از طریق کانال که به بیرون راه دارد، به خارج از خانه منتقل می کنند. اما دسته دوم هوا را به داخل خود کشیده، تصفیه کرده و سپس باز می گرداند. قبل از هر انتخابی شما باید بدانید که دقیقا به کدام نوع احتیاج دارید. برای دسته اول باید کانال کشی لازم انجام شده و در صورت امکان پذیر نبودن این کار، ممکن است هزینه زیادی را برای شما در برداشته باشد. معمولا دسته دوم در نوسازی و بازسازی آشپزخانه ها کاربرد بیش تری دارند. 

سبک هود مناسب آشپزخانه :

قبل از انتخاب بهتر است دکوراسیون آشپزخانه تان را بررسی کرده و ببینید کدام مدل هود هم خوانی بیش تری با آن محیط دارد. به طور مثال باید مدل شیشه ای انتخاب کنید یا مورب، مخفی ، تخت یا شومینه ای و …. . البته امروزه می توانید طرح های بسیار خاصی نیز در بازار بیابید که منحصر به فرد هستند. 

10. بافت در طراحی آشپزخانه:

بافت اجناس در طراحی و معانی طرح بسیار حائز اهمیت است به عنوان مثال: یک کاشی هم می تواند براق و درخشان باشد و هم می تواند ساختارش زبر و تیره باشد پس صرفا انتخاب رنگ و یا طرح یک کاشی کافی نیست بلکه بافت و ساختار اجناس نیز می تواند هماهنگی لازم را ایجاد کند.

11. اندازه ها و استانداردها در طراحی داخلی آشپزخانه:

ارگونومی به معنای تناسب اندازه ها با اندام انسان است. به طور گویا حد دسترسی انسان به بالاترین طبقه ی کابینت دیواری یا ارتفاع سینک ظرفشویی، با توجه به ارتفاع دستان صاحب خانه هنگام شستن ظروف می تواند هنگام ساخت آشپزخانه متناسب با قد و اندازه مصرف کننده ساخته شود. زیرا استانداردها همیشه کارائی دقیق را برای افراد مختلف ندارند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *