همه چیز درباره پرداخت الکترونیک سداد

امروزه آن قدر به پرداخت های الکترونیکی عادت کرده ایم که گاهی یادمان می رود تا همین اوایل دهه هشتاد شمسی روال کارها به کلی متفاوت بود. حالا دیگر ایستادن در صف های طولانی بانک یا حمل پول نقد با حجم بالا بخشی از حافظه فعال ما نیست. چه کسی فکرش را می کرد که یک کارت پلاستیکی کوچک یا یک گوشی موبایل بتواند جای اسکناس را بگیرد و خیلی هم خوب از عهده کار برآید. 

بانک ملی و پرداخت الکترونیکی در ایران

بانک ملی ایران از سال 76 پا به عرصه پرداخت الکترونیکی گذاشت. اولین حرکت این مجموعه تأمین و عرضه دستگاه های کارتخوان بود که واحدی کوچک به نام «واحد امور پوز و بازاریابی» عهده دار آن بود. این واحد در مجموعه «داده ورزی سداد» یعنی کارگزار بانک ملی ایران در حوزه انفورماتیک فعالیت می کرد. سال های سال عمده فعالیت این مجموعه کوچک به همین محدود حوزه دستگاه های پوز بود. با گسترش شبکه پرداخت الکترونیکی در سراسر کشور و به میان آمدن پای دیگر شیوه های پرداخت الکترونیکی، سداد در سال 92 درگاه پرداخت اینترنتی (IPG) را به این خدمات افزود. وقت آن بود که پرداخت الکترونیکی به نحوی حرفه ای تر و تخصصی تر انجام شود و فعالیت های مربوط به این حوزه از کار خدمت رسانی به شعب بانک ملی جدا گردد. کسانی که موافق این تحول بودند، با پیشگامی جوانی 31 ساله یعنی محمدمهدی صادق توانستند دیگران را متقاعد کنند که تشکیل یک شرکت مستقل اگرچه کاری دشوار ولی کاملاً ضروری است. بالاخره، در بهار سال 93 فرایند ثبت شرکتی با وظایف اختصاصی یک PSP و با نام «خدمات نوین داده ورزی سداد» شروع شد.

خدمات نوین داده ورزی سداد

«خدمات نوین داده ورزی سداد» از آبان ماه سال 93 فعالیت خود را شروع کرد، در ساختمانی کوچک در خیابان بخارست تهران. حالا آن دوران را با نام «پلاک 35» به یاد می آورند. سال بعد شرکت در یک ساختمان سه طبقه نیمه کاره در خیابان قائم مقام مستقر شد. در آن روزها جلسات شورای معاونین، به خواست «صادق» که حالا مدیرعامل PSP سداد بود، در اتاقی در دست ساخت برگزار می شد تا همگان ضرورت تلاشی مضاعف برای پیش بردن کار را درک کنند. علاوه بر آماده نبودن زیرساخت های فنی، سدادِ نوپا باید با مسائل دیگری هم دست وپنجه نرم می کرد، از نداشتن قرارداد رسمی و مستقل با بانک ملی ایران گرفته تا آماده نبودن مجوزهای بازرگانی برای خرید دستگاه های کارتخوان از تولیدکنندگان خارجی. کارکنان اولیه «خدمات نوین داده ورزی سداد» که تنها 45 نفر بودند در همین شرایط شبانه روز کار کردند و با تلاش خود نقطه عطفی در حرکت این مجموعه پدید آوردند. رشد و پیشرفت سداد؛ پس از آن که بانک ملی ایران به نسل جوان اعتماد کرد، چنان چشمگیر بود که ظرف دو سال ونیم عده کارکنان این شرکت از 1300 نفر گذشت، تعداد کارتخوان های فعال بانک ملی دو برابر شد و کارتخوان های قدیمی با انواع جدید و روزآمد جایگزین شدند. در همین مدت کوتاه کیفیت خدمات بیش از آنچه انتظار می رفت بهبود یافت، به طور مثال تعداد مغایرت های غیرقابل تشخیص در فرایند پرداخت به صفر رسید. این دوره دستاوردی شگفت آور داشت: تعداد تراکنش های سداد 4 برابر شد.

شکل گیری شرکت پرداخت الکترونیک سداد

طی سال های 95و96 شرکت دامنه فعالیت خود را گسترش داد و شیوه های پرداخت دیگری هم به خدمات خود افزود: اپلیکیشین پرداخت «ایوا»، انواع تازه ای از کارتخوان مانند کارتخوان موبایلی و اندرویدی، و البته کد دستوری #737*. سداد که در تمام شیوه های پرداخت الکترونیکیِ زمانه خود حضوری مؤثر پیدا کرده بود و تمام مجوزهای لازم را هم در اختیار داشت، همپا با شرایط جدید به هویتی تازه اندیشید. در گام اول شرکت نامی جدید برگزید و نام خود را از «خدمات نوین دادهورزی سداد» به «پرداخت الکترونیک سداد» تغییر داد. لفظ سَداد که یادگار شرکت مادر است در اصل به معنی درستی و راستی و نیز پایداری و صلابت در گفتار و کردار است و اشاره دارد به تکیه گاه محکم این شرکت یعنی بانک ملی ایران. ازاین رو در لوگوتایپ جدید، کلمه سداد به شکل ستون هایی مشکی رنگ به تصویر درآمده تا تداعی کننده رویه استوار این شرکت باشد. در لوگوی قبلی که از سازوکار بانکی الهام گرفته بود، دو اسکناس در طیف قهوه ای به صورت سه بعدی خودنمایی می کردند؛ لوگوی دوبعدی جدید سادگی بیشتری دارد: دو چهره به نشانه اعتماد با خوشنودی به یکدیگر تکیه داده اند، همان گونه که سداد و مشتریانش پشت به پشت هم می کوشند تجارتی شاد و راحت را رقم بزنند و درنهایت دو بال یک پروانه را می سازند، پروانه نماد جان و روان است. این پروانه زرد نشسته بر شانه ستبر سداد، حکایت دارد از چابکی این شرکت در ارائه خدمات پرداخت که متکی است به زیرساخت های امن و سخت افزارهای مطمئن آن. رنگ سازمانی سداد نیز از قهوه ای که یادآور حال و هوای قدیمی و کهن است جای خود را به رنگ زرد داد. رنگ زرد ضمن بی سابقه بودن در صنعت پرداخت الکترونیکی نشان سرزندگی است.

شرکت پرداخت الکترونیک سداد | سداد - sadadpsp

ارزش های پرداخت الکترونیک سداد

شرکت پرداخت الکترونیک سداد خود را ملزم به رعایت اصولی می داند که رعایت آنها از الزامی درونی نشات می گیرد و نه اجباری بیرونی. نمونه ای از این منش را می توان در رویکرد سداد به موضوع سهم دهی از کارمزد مشاهده کرد. از ابتدای پاگرفتن شرکت های پرداخت الکترونیکی، نواقص موجود در قوانین حاکم بر کارمزدِ این شرکت ها، فضایی مستعد برای برخی فعالیت های ناسالم رقم زده بود، ازجمله سهم دهی از درآمد به بعضی واسطه ها برای استفاده از قدرت نفوذ آنها و قبضه کردن بخش هایی از بازار. توسل به این قبیل رویه هایی اگرچه می توانست عواید فراوانی داشته باشد، اما شهروندان را از حق انتخاب بهترین گزینه محروم می کرد. چون در چنین وضعی دیگر مسئله رقابت بر سر ارائه خدمات باکیفیت تر نبود، بلکه قرارهای پشت پرده با عوامل بیرون از صحنه اصلی این صنعت، نقشی تعیین کننده می یافتند. سداد از همان ابتدای فعالیت خود هرگز حاضر نشده از اصول خود در این زمینه دست بشوید و همواره به قوانین داخلی خود پایبند مانده، قوانینی که به مراتب سخت گیرانه تر از الزامات بانک مرکزی است. برای آنکه بدانیم چرا سداد از قوانین رسمی هم سخت گیرانه تر عمل می کند، کافی است به یاد بیاوریم که مرجع اصلی قانون گذاری در حوزه مالی، یعنی بانک مرکزی و نیز بسیاری دیگر از بانک های بزرگ و معتبر کنونی، خود یکی از فرزندان بانک ملی ایران هستند. نحوه فعالیت سداد الگویی قابل تأمل به صنعت پرداخت الکترونیکی هدیه کرده است: می توان مطابق با اصول، قوانین و منافع ملی رفتار کرد و موفق نیز بود.

آینده

سداد همواره امنیت و راحتی مشتریان خود را در اولویت قرار می دهد و می کوشد با نوآوری در ارائه محصولات و خدمات، لحظه پرداخت را به فرصتی برای یک آشنایی سودمند، مطمئن و بلندمدت میان صاحبان ابزار پرداخت و مشتریان آنها بدل کند. در هر کسب وکاری لحظه پرداخت مهم ترین لحظه دادوستد است. سداد در مقام یک شرکت خدمات پرداخت الکترونیکی نظاره گر لحظه پرداخت است و داده های انبوه برآمده از هر ابزار پرداخت را تحلیل می کند تا اطلاعاتی ارزشمند برای پذیرنده فراهم شود. این اطلاعات تصویری منحصربه فرد از کسب وکار و نحوه رفتار هر پذیرنده به دست می دهد که می تواند به کار وی جانی تازه ببخشد. سداد به مشتریانش کمک می کند تا درکی روشن از بزنگاه پرداخت پیدا کنند و با نیروی ابزارهای پرداخت خود در مسیر رشد و توسعه گام بردارند. سداد به روزی می اندیشد که ابزارهای پرداخت ارگانیک به جمع ابزارهای الکترونیکی اضافه شوند تا بدین ترتیب بتواند با دسترس پذیری بالاتر، مطمئن تر و سریع تر خدمت رسانی کند. 

شرکت پرداخت الکترونیک سداد | سداد - sadadpsp